Ansvar för en

trygg arbetsmiljö

Vi strävar efter en arbetsmiljö där alla känner sig trygga och mår bra, fysiskt, psykiskt och socialt. Genom att alla tar ansvar förebygger vi ohälsa och olycksfall.

Arbetsmiljöpolicy

Arbetsmiljöpolicy

Med utgångspunkt från de arbetsmiljörisker som finns i verksamheten har vi formulerat följande arbetsmiljöpolicy, vilken omfattar alla våra arbetsplatser inkluderat byggarbetsplatser, fasta anläggningar, kontor samt resor i tjänst. Företagets syfte och mål med arbetsmiljöarbetet är att uppnå en arbetsmiljö som av alla ska uppfattas som fysiskt, psykiskt och socialt bra och som inte leder till ohälsa eller olycksfall.

Alla som arbetar i företaget eller på våra arbetsplatser har ett ansvar att följa policyn. Företaget samt de anställda, underentreprenörer, leverantörer eller besökare som befinner sig på våra arbetsplatser ska följa lagar och föreskrifter, branschkrav samt gällande ordnings-och skyddsregler. Det viktigt att alla på våra arbetsplatser är känner sig trygga och säkra. Om en arbetsuppgift eller arbetssituation upplevs riskfylld ska alla kunna avbryta arbetet utan rädsla för repressalier.

Alla medarbetare eller dess representanter ska ges förutsättningar att ta en aktiv del i arbetsmiljöarbetet, bland annat genom utbildning, förbättringsförslag, medarbetarsamtal, medarbetarundersökningar, riskbedömningar eller genom medverkan i skyddskommitté. Alla medarbetare förväntas ta ansvar för sin och sina kollegors arbetsmiljö genom att rapportera incidenter, avvikelser och riskfyllda situationer. Våra arbetsplatser ska vara säkra, välskötta och städade.

Som ett led i vår strävan efter ständiga förbättringar följer vi systematiskt upp vårt arbetsmiljöarbete bland annat genom att följa upp och utreda tillbud, olycksfall och analysera frånvarostatistik. Analyserna ligger till grund för de mål och handlingsplaner som sedan upprättas. Upprättade mål och utfall av dem kommuniceras till hela organisationen. Som ett led i att förebygga uppkomst av ohälsa och olycksfall ska vi arbeta proaktivt med att eliminera eller minimera risker med hjälp av riskanalyser och arbetsberedningar. Våra arbetsplatser och arbetsuppgifter ska så långt det är rimligt anpassas till medarbetarnas olika förutsättningar.

På våra arbetsplatser får inte medarbetare, underentreprenörer, leverantörer eller besökare vara drog eller alkoholpåverkade. Diskriminering, kränkande särbehandling, trakasserier, övergrepp eller hot accepteras inte. Utöver denna arbetsmiljöpolicy förväntas företagets medarbetare att följa gällande drog-alkoholpolicy samt policy för mångfald- och jämställdhet.

Ort: Lindesberg

Datum: 2024-07-04

Victor Jacobsson, VD

Ladda ned PDF